آراء فقهی مجمع البیان در بخش ارث
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
- نویسنده غلام الواری
- استاد راهنما مهدی صانعی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 0
چکیده
در میان مباحث مختلف و سودمند معارف اسلامی، بحث از قرآن، با توجه به نقش آن در فهم اهداف و اصول اسلام و شیوه های آن، از منزلت خاصی برخوردار است . دین اسلام اگرچه همچون سایر ادیان الهی دارای انشعابات متعدد فرقه ای است اما قرآن به عنوان کتاب آسمانی و تردیدناپذیر از احترام ویژه ای بهره مند است . قرآن یک کتاب علوم طبیعی یا ریاضی یا امثال آن نیست . با اینکه خصوصیات این گونه علوم همه در قرآن می باشد، قرآن بزرگترین سرمایه مسلمانان است که معارف ، احکام، برنامه زندگی، سیاست اسلامی، راه بسوی قرب خدا، همه و همه در آن وجود دارد. امروزه کدام مکتب جز مکتب قرآن است که بتواند در سایه قوانین مخصوص خود ارزشهای انسانی و واقعیتهای روانی او را ظاهر کند و کدام پرورشگاه تربیتی است که بتواند دردهای فردی و اجتماعی را درمان نماید. بدون شک باید اقرار نمود که با همه پیشرفتهائی که در امور مادی نصیب دنیا شده است ، حقیقت و تربیت واقعی را درک نکرده و توجهی به اصول معنوی و روحی نداشته است و در یک کلمه قرآن کتاب تربیت و هدایت نوع بشر بسوی یک زندگی تمام معنی انسانی و سعادتمندانه است . آنچه که در این رساله تحقیقی ارائه می گردد، ایات ارث است که با آراء فقهی مجمع البیان مبین گردیده است ، که در ابتدا برای مزید بر فائده احوال و آثار شیخ طبرسی بیان شده و در بخش اول هم تاریخچه ای از مبحث ارث ذکر گردیده است . در بخش دوم میراث در لغت و اصطلاح و موضوع و ارکان و شرایط آن آورده شده، بخش سوم رساله در بیان آراء و نظرات فقهی مجمع البیان است که هر جا که لازم بوده مطلب تفصیل داده شده است . بخش چهارم رساله تفصیل و تبیین فروع فقهی صاحب مجمع البیان است و در پایان نیز فروعی با توجه به آیات ارث ذکر گردیده است .
منابع مشابه
آراء و نظرات فقهی در تفسیر مجمع البیان "بخش طهاره و صلوه"
هدف این پایان نامه که کار تحقیق و تطبیق "آراء و نظرات فقهی در تفسیر مجمع البیان" را از دو بخش "طهارت و صلوه" آغاز کرده، راهگشایی برای تدوین فقه قرآنی در تفسیر بزرگ امام المفسرین طبرسی است . با توجه به اینکه در این مختصر به نظرات فقهای متقدم شیعه و فقهای مذاهب اسلام، راویان و احادیث مرویه از پیامبر اسلامی (ص) و ائمهء معصومین (علیهم السلام) و آراء مفسران پیشین در تفاسیر گوناگون اشاره شده است ، می...
15 صفحه اولروش تفسیری مجمع البیان
تفسیر مجمعالبیان که در دوره گذار از روش تفسیر نقلى به تحلیلى، سامان یافته، نقطه پیوند اسلوب قدیم و جدید و در شمار اندک تفسیرهایى است که داراى اسلوب، سیاق عالمانه و مکانت علمى همه زمانى مىباشد. پژوهنده، در آغاز، تفسیر نامبرده را بلند آوازهترین تفسیر از میان تفسیرهاى سهگانه شیخ طبرسى مىشمارد که اگر چه از تفسیرهاى معاصر و پیش از خود چون »الکشاف« و به ویژه »التبیان« شیخ طوسى الهام گرفته اما ب...
متن کاملرویکرد ادبى - تفسیرى مجمع البیان
بازکاوى روش طبرسى در برخورد با دانش نحو و چگونگى کار بست آن در تفسیر »مجمع البیان« است. شیخ طبرسى به عنوان یک مفسّر، مانند هر پژوهندهاى که در تعامل با دانش مورد پژوهش خود از روش و متد ویژهاى پیروى مىکند، روش خاصى در زمینه نحو، در تفسیر مجمع البیان در پیش گرفته است. نویسنده، نخست، شیوه ترتیب مطالب تفسیر مجمع البیان و جایگاه اعراب، نحو و لغت در این تفسیر را مشخص مىکند و از فراوانى بحثهاى نحو...
متن کاملتأملی در نقد «ذهبی» از مجمع البیان
نگاهى گذرا به نقدهاى محمّد حسین ذهبى مؤلّف «التفسیر و المفسّرون» بر مجمع البیان طبرسى است. نگارنده پس از شرح حال اجمالى از طبرسى و تفسیر مجمع البیان به نقدهاى محمد حسین ذهبى از این تفسیر مىپردازد و در آغاز بر این نکته تأکید مىورزد که ذهبى بیش از آنکه به نقد تفسیر مجمع البیان بپردازد به مذهب مفسّر توجه نشان داده است، چنان تلقى از نقد ذهبى، نگارنده مقاله را به بررسى دیدگاه و مبانى فکرى ذهبى واداشت...
متن کاملکاوشى در مباحث کلامى مجمع البیان
بررسى مباحث کلامى در تفسیر »مجمع البیان« اثر طبرسى است. نویسنده نخست به چگونگى طرح مباحث کلامى در مجمع البیان پرداخته و از چند نکته سخن گفته است: 1- مباحث کلامى به سه شکل مطرح است؛ الف - تعریف مفهوم، ب - اثبات یا نفى، ج - دفاع از یک عقیده و رفع شبهه. 2- دو بخش نخست حجم بیشترى از قسم سوم دارد با این تفاوت که بخش اول تکرار نشده است امّا بخش دوم از زوایاى گوناگون تکرار شده است. 3- نوک پیکان انتقاد...
متن کاملاسباب نزول در تفسیر مجمع البیان
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »مجمع البیان« اثر حسن بن فضل طبرسى است. این تفسیر که در 536 ه .ق. به نگارش در آمده از جمله مهمترین تفاسیر جامع شیعه است. در این تفسیر، بیان علل و اسباب نزول آیات زیر عنوان »النزول« در کنار سایر مطالب آمده است. طبرسى معتقد است اسباب نزول، سبب محدودیت آیات نمىشود، بلکه قرآن کریم عمومیت دارد. شیوه او در نقل اسباب نزول به صورت گزارشى بوده و از 259 م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023